سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قاصدک

 

به گزارش جام جم آنلاین: دانشمندان برپایه میزان انرژی مورد نیاز برای راه رفتن و دویدن دایناسورها دریافتند که به احتمال زیاد تعداد بسیاری از گونه های این جانوران ماقبل تاریخ خونگرم بوده اند.

دهها سال است که دیرینه شناسان از خود می پرسند که آیا دایناسورها همانند پرندگان و پستانداران حیواناتی خونگرم و یا مثل خزندگان خونسرد بوده اند.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن و کالج سلطنتی دامپزشکی انگلیس در تحقیقات خود نشان دادند که احتمالا این جانوران گرماگیر بوده اند.

برای دستیابی به این نتایج، این دیرینه شناسان هزینه انرژی لازم برای قدم زندن و دویدن دایناسورها و همچنین انرژی لازم برای تنظیم گرمایی این حیوانات را مورد ارزیابی قرار دادند. در صورتی که این فعالیتها نیاز به چنان انرژی بالایی داشته باشند که فیزیولوژی یک حیوان خونسرد قادر به تامین آن نباشد، به احتمال بسیار زیاد دایناسورها خونگرم بوده اند.

براساس گزارش دیسکاوری مگزین، متاسفانه تشخیص نوع متابولیسم دایناسورها تنها با بررسی استخوانهای فسیلی آنها امکانپذیر نیست. با وجود این، دیرینه شناسان آمریکایی و انگلیسی با اندازه گیری طول اندامها به خصوص طول زانو توانستند هزینه انرژی راه رفتن پاهای 14 دایناسور را ارزیابی کنند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که برپایه انرژی که این جانوران مصرف می کرده اند تعداد بسیاری از گونه های دایناسورهای مورد بررسی احتمالا خونگرم بوده اند.

به گفته این دانشمندان، این سازگاری زودرس یک متابولیسم موثر می تواند یکی از فاکتورهای کلیدی تکامل موفق دایناسورها در دوره های تریاسه، ژوراسیک و کرتاسه باشد.

 



  • کلمات کلیدی :
  • ? نویسنده: یلدا نوشته های دیگران :

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • ? نویسنده: یلدا نوشته های دیگران :
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ